• Өнөөдөр 2025-10-24

Б.АМАРСАЙХАНЫ БҮТЭЭСЭН "ШАЛЗ"

         Хүн өнгөрснийг өөрчилж чаддаггүйгээрээ, харамсан шаналаад ч нэгэнтээ болоод өрнөсөн бүхнийг эргүүлэх боломжгүйгээрээ хамгийн сул дорой болдог. Энэ бол нэг үгээр харамсал. Хэн бүхэнд их, бага хэмжээгээр "Тэгэхэд би тэгчихгүй яав даа. Аав, ээж, ах, эгч, хайртай хүндээ сайн хандах л байж дээ. Тэднийгээ хайрласангүй дээ" гэхчлэн дотроос нь холгодог харамслууд бий. Сэтгэлд тархан суурьших тийм нэг хорт харамслыг дотроо тээж, илтэд сорвитой Шалзын дүрийг жүжигчин, найруулагч Б.Амарсайхан бүтээжээ. Энэ түүний зохиолыг нь бичиж, найруулж, гол дүрд нь тоглосон тав дахь уран бүтээл. 

 

      Хэзээнээс л зоригтой, тэмцэгч, шулуун шийдэмгий, тэгсэн атлаа хайрлаж мэддэг, зорьсон бүхэндээ хүрэхийн төлөө юу ч хийхээс буцахгүй характер түүний дүрүүдээс мэдрэгддэг. Шалзийн дүр ч тэдний л нэг байв. Аргагүй буруу гарын нөхөд дотроо том нь юм, хулгайч, хүчирхийлэгч, эзнийхээ даалгаврыг биелүүлж л байвал хүн алж ч мэдэх нөхдийн "нохой шиг зан"-нг ёстой өөрөө нохой шиг мэдэж, тэднийг хэрхэн гэнэдүүлэхээ, мөнхүү ямархнаар айлган сүрдүүлж, гэмтээн, бэртээж, эцэст нь хөнөөхөө хүртэл тэр нарийн тооцоолж чаддаг овгор байлаа.

     Хэцүү л дээ, буруу замаар будаа тээж яваа ч нөхөд нь, ах, дүү бололцож хамтдаа ажил гүйцэтгэж явсан хүмүүсээсээ урвана гэдэг. Нэг ёсондоо тэр тэднээс нүүрээ буруулснаар үхлийг сонгож байна л гэсэн үг. Гэхдээ сэтгэлд тэлчлэх харуусал түүнээс хүчтэй. Түүнийг өөр нэгэн яг ижилхэн боломж тохиох мөчид бага ч болов эдгээх сонголтыг хийж, түүний төлөө өөрийгөө золиосолно гэдэг яах аргагүй том зориг, их харуусал.

Хэрэв би Шалзын оронд байсан бол...

Яагаад ч өөрчилж болохгүй зүйл гэж байдаг. Үүний нэг нь хаана, ямар орчинд, хэн гэгч аав, ээжийг онож төрөхөө бид сонгодоггүй. Тэр ч утгаар Шалз траншейнд төрье гэж сонгож төрөөгүй. Мэдээж тэр тийм орчинд төрсөндөө харуусаж, гомдоллоогүй. Харин нөхцөл байдал нь анхнаасаа тийм байсан болохоор дүүгээ алдсан. Өөрөөр хэлбэл, тэр явдал дан ганц Шалзаас шалтгаалаагүй. Гэхдээ "Хэрэв би тэгэхэд ухаанаа алдтал тоглоом тоглоогүй бол дүүгээ алдахгүй байх байсан. Дүү минь тэгж хөлдөөд үрэгдэхгүй байсан" гэх өөрийгөө уучилж чадахгүй харамсал бага жаахан наснаас эрийн цээнд хүртэл дагаж, түүнийгээ эдгээж чадахгүй явсан нь охиноо тэвэрсэн эмэгтэйд туслах цэг дээр ирж, сая нэг жаахан ч болов тайтгарах боломж олдоно гэж хэн санана. Бодоод үзье, хэрэв би, магадгүй эл киног үзсэн үзэгч Шалзын оронд байсан бол гарцаагүй л тэдэнд тусална. Гэхдээ тусламж гэдэг чадалтай хүнд л байх зүйл шиг. Хэчнээн туслах сэтгэл төрөөд ч чадвар, чадал нь хүрэхгүй бол улам ч аюулд оруулна. Шалз чадалтай тулдаа, өдгөө хүртэл үхэхээс бусдыг үзсэн тулдаа ээж, охин хоёрыг аюулаас аварч чадсан. Тэр бол түүний хувьд ял авахаас, үхэхээс чухал байсныг л мэдрүүлэх гэж киноны уран бүтээлчид мөн ч олон зүйлийг бэлджээ. Одоо Шалз хэн хүнээс илүү тайвширсан, сэтгэл нь багахан ч болов цэлмэсэн. Үлдсэн насаа шоронд ял эдэлж өнгөрүүлэх байсан ч хамаагүй өөрийгөө уучилж, дүүдээ уучлагдаж, сэтгэлээ хөнгөлсөн... Сэтгэл ямар нэгэн гав, дөнгө, хүлээсгүй амар амгалан оршино гэдэг юу юунаас илүү чухал.

 

Сэтгэлийн олон асуудлыг төнхөж, нэг нэгээр нь сугалан кино бүтээдгээрээ Б.Амарсайхан найруулагч гаргууд байгааг үзэгчид зохиолыг нь бичиж найруулагчаар нь ажилласан кинонуудаас бэлхнээ харж байгаа байх.

    Эхлээд тэр "Эргэж ирэхгүй намар"-аар хүн хүндээ дасах, хүлээх тухай үзсэн хэн бүхнийг санаа алдан өндийтөл бүтээсэн. Дараа нь "Монгол"-ыг хийж монголчуудын ховордоод буй зан чанар, үүх түүхийг дэлгэцнээ дэлгэсэн. "Хохирогч"-оор харин сэтгэл зүйн драмыг харуулсан. Санаатай бөгөөд санамсаргүй үйлдэл, нэг удаагийн тоомжиргүй алдаа юунд хүргэдгийг дүрүүдийн хурцхан харилцаагаар илэрхийлсэн. "Орлон тоглогч" харин хайр, хүсэл, золиос, тэмүүллийг дүрүүдийн харилцаагаар дамжуулан өрсөн байх бөгөөд дураар, зоргоороо, өөрийн хүслийн төлөө бүгдийг хийдэг Хангайн дүрээр Б.Амарсайхан жүжигчин өнөөх л өөрт байдаг зэвүүн тоглолтуудаа үзүүлсэн байна лээ. Түүний бүтээлээрээ дамжуулан хэлэх гэж буй санаа энгийн мэт боловч бүтээлчээр хандан урьд харж байгаагүй, үнэхээр тийм гэж онцлохгүй байхын аргагүй өнцгөөс нь тодруулан, товойлгон гаргадгаараа өөр.

ӨМНӨХ НИЙТЛЭЛЭЭС...

     Түүнийг урлагт Б.Бадрууган найруулагч хөтөлсөн гэдэг. Учир нь тэр СУИС-ийн дөрөвдүгээр курсийн оюутан байхдаа л “Уулын хөх сүүдэр” гэх шаггүй шандастай кинонд тоглохоор сонгогдсон додигор уран бүтээлч. Ингэж тэр урлаг гэх олон цонхтой байшингийн өндөр босгийг том найруулагчийн гараас хөтлөн орсон нь мөн л сайн эхлэл байж. Тэгээд л “Тавилан”, “Удирдагч” зэрэг бүтээлээр үргэлжилсэн ч төдөлгүй Ирланд явжээ. Тэнд хар бор ажил хийж хэсэгтээ амьдрах зуурт хамт мөр зэрэгцэх уран бүтээлчид нь ид гарч ирж байж. Гэхдээ амьдралын нь энэ зурвас хэсэг харин ч сайнаар эргэж, хараар ажиллаж байхдаа сурсан англи хэл нь өдгөө кинонд тоглоход нь нөлөөлсөн гэдэг.
 
      
      Харин эх орондоо ирээд “Бодлын хулгайч”, Үргээлэг”, “Чингис хаан”, Марка Поло” гээд уран бүтээлд жинтэйхэн дараалж, харин ч нэг даагаа нэхсэн дээ. Бүрхэг тэнгэр шиг дотоод их шаналал, түүнийгээ бороо шиг гадагшлуулж, эргүүлэн цэлмээж нар мандуулах шиг мэдрэмжийг түүний дүрүүд өгдөг. Тэгэхдээ үргэлж цээжний голд тээглэж, тулж, хөндүүрлүүлдэг. Ийм тоглолтоор, ийм сэтгэлзүйтэй дүрийг гаргаж, үзээд дуугаа хураамаар, эсвэл задалж, бодож, эргэн нэг бүхнээ хармаар мэдрэмж үлдээдэг. Тийм бөглүү мухарт үзэгчээ үлдээдэг сонин дүртэй. Ийм нэг дотортой, барьцтай, бодолтой, бүтээлтэй уран бүтээлч урлагт алхаж явна. Мөнхүү монгол баатар, монгол эр хүний дүрийг ч сайхан бүтээдэг. Үүнийг бид Япончуудын хийсэн “Чингис хаан” киноны Зэлмэ баатар, “Марка Поло” киноны Ариг бөхийн дүрээс харж болно. 
 
 
    Түүний бага нас Төмөр замд өнгөрсөн гэдэг. Бусдын л адил найзуудтайгаа дэггүйтдэг хөдөлгөөнтэй хүүхэд байжээ. Аав, ээж нь эдийн засагч мэргэжилтэй болгоно гэж байсан ч Соёл Урлагийн Их Сургуульд нууцаар шалгалт өгснөөр тэнцсэн гэдэг. Ингэж л тэр өнөө урлагт манлайлж яваа олон уран бүтээлчтэй нэг ангид орж, ангиараа ёстой манлайлдаг оюутнууд байж. Ямар сайндаа л оюутан байхдаа Б.Бадрууган гэх том уран бүтээлчийн хараанд өртөж, дараа нь бүр болоогүй Монгол Улсын Ардын жүжигчин Б.Дамчаа гэх уран бүтээлчээс зөвлөгөө авч, “Чингис хаан” кинонд тоглож байсан гэхээр ямархан хөдөлгөөнтэй, зоримог, эрэл хайгуулч залуу уран бүтээлч байсан нь тодорхой гэмээр. Урлагийн авьяас хаанаас эхтэйв гэвэл айхтар аав, ээж нь дуулдаг, хуурддаг хүмүүс байгаагүй юм билээ.
 
      Харин Зууны манлай дуурийн дуучин Х.Уртнасан түүний үеэл эгч гэдэг. Энэ ч утгаар урлагийн авьяастай удамтай ч Амараа дуулахдаа тааруу аж. Гэхдээ монгол төрх байдал, зорьсон зорилго, сайн багшийн нөлөөгөөр тэр сайхан уран бүтээлч болж чаджээ. Урлагийн Гавьяат Зүтгэлтэн, найруулагч С.Сугар багш бол тэдний үеийнхнийг харин ч нэг өндийлгөж, авьяас, чадварыг нь тордож, өдгөө урлаг гэх ай сав руу түлхэж, цөм өөр өөрсдийнхөөрөө өнгөлж яваа харагддаг. С.Сугар багш нь түүнд “Амараа чи сайн жүжиглье гэж битгий бодож байгаарай. Үнэн жүжиглье, үнэн байя л гэж бодож байгаарай” гэж хэлсэн гэдэг. Үнэхээр түүний баггүй, элдэв өнгө маяггүй байдаг нь багшийнхаа хэлсэн үг, сургасан сургаалтай нь холбоотой болов уу. Ингээд түүнд уран бүтээлийн өндөр амжилт хүсье.
 
Үргэлжлэлийг НАЙРУУЛАГЧИЙН ГАРАА ЧИНЬ САЙН БАЙЛАА, АМАРАА гэх өмнөх нийтлэлээс уншаарай.
 

Б.АМАРСАЙХАНЫ БҮТЭЭСЭН "ШАЛЗ"
АНХААР! Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууныг баримтална уу. Ёс бус сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Мэдээний сэтгэгдэлд ergelt.mn хариуцлага хүлээхгүй.

Нийт сэтгэгдэл: 0
Шинэ мэдээ
Нийтлэлчид
Монгол Улс, Улаанбаатар хот, Сүхбаатар дүүрэг, VIII хороо, "Ардын эрх"-ийн байр, Гуравдугаар давхарт Эргэлт.мн редакц
7509-1188