• Өнөөдөр 2024-04-28

УЛСААСАА УРВАН БАЙЖ ХАЙРЛАСАН ХАЙРАНДАА ҮНЭНЧ ҮЛДЛЭЭ, МАРК АНТОНИ

2024-03-25,   1093

           Сургуулиа төгсөөд театрт дөрвөн жил ажилласнаас хойш өдгөө 16 жилийн дараа эргэн тайзнаа гарч, “Монгол театр”-ын анхны уран бүтээл болох “Клеопатра” жүжгийн ромын жанжин Марк Антонигийн дүрийг тун амжилттай бүтээж байна, П.Баттөр.

   2008-2012 он хүртэл дөрвөн жилийн хугацаанд театрт ажилласан гэхээр бид болон биднээс хойших үеийнхэн түүнийг тайзнаас харж байгаагүй нь мэдээж. Тиймдээ ч “Клеопатра” жүжгийн яах аргагүй сонирхол татам, хараа булаам дүр түүнийх байлаа. 

        Улсаасаа урван байж хайрласан хайрандаа үнэнч үлдэх жанжны дүрийг тэр үдэш бүр театрын тайзнаа үзүүлж, үзэгчдийн талархлыг ч ихээр хүлээж байна. Анх “Хархны өгөөш” кинонд мафийн толгойлогчийн зэвүүн эсрэг дүрээр дэлгэцийн урлагт хөл тавьж, дараа нь МҮОНРТ-ийн бүтээл “Тусгай салаа” киноны даруухан, ноомой, ном уншиж, хуулийн дүрэм цээжлэхээс өөрийг мэдэхгүй хараа муутай “хөгшин” залуу цэрэгт татагдан ирээд, өрөөлдөн алхаж, бахардах шахам гүйх Түвшингийн дүрээрээ үзэгчдийн сэтгэлд дархлагдсан. Бие муутай хариугүй эрээс хэрхэн өлчир чийрэг болон өөрчлөгдөж, ямархан гавьяаг нөхөдтэй хамт байгуулдгийг ч мэдэхгүй үзэгч гэж үгүй. Бүр байр байдал, дүрийнх нь үг бүрийг цээжээр нь мэдэж, андахгүй хэлээд өгнө байх.

     “Хархны өгөөш” киногоор төдийлөн буугаагүй тэр харин Түвшингийн дүрээрээ дэлгэцийн урлагийн хаалгыг цэлийтэл нээн орж ирсэн. Хоёр дахь дүрээсээ л найруулагчдын “хараанд орж”, “Түүнийг одоо чухам ямар дүрд оноох уу” гэсэн бодлыг үүтгэж, эсрэг болон эерэг олон сайхан дүрийг өдгөө харин бүтээж амжжээ. Марк Антонигоос өмнө тэр ямар, ямар дүр бүтээж, анх хэрхэн урлагт орсон талаар нь уншигч танд хүргэе.

ЖҮЖИГЧИН БОЛООД ЗААВАЛ ТЕАТРТ ОРНО...”
 
      Цэцэрлэгт байхдаа тэр Сүхбаатарт хор өгөөд алдаг лам болон тоглож байсан гэдэг. Гэхдээ П.Баттөрд урлагийн хүн болно гэх бодол төдийлөн төрдөггүй ч цэцэрлэг, сургуульд байхын аливаа нэгэн арга хэмжээнд идэвхтэй, манлайлагч хүүхэд байжээ. Харин есдүгээр ангийн сурагч байхад нь Л.Чаминчулуун жүжигчин сургууль дээр нь ирж тоглолт хийж л дээ. Тэгээд ээжийн тухай өгүүллэг уншсан нь түүний сэтгэлд мартагдахгүйгээр хоногшсон байна. Мэргэжлээ сонгохоор эрэлд гарч байсан хүүгийн сэтгэлд өгүүлэхүйн урлаг гүнзгий сэтгэгдэл төрүүлж, өгүүллэгийг ингэж уншдаг хүн болох хүсэлтэй болжээ. Энэ тухай “Чамиа багш тэгэхэд яг л ээж шиг минь харагдаад, үгийн урлаг гэж ямар хүчтэй юм бэ, ийм л жүжигчин болох юм сан гэж бодогдсон” гэсэн байдаг. Ахлах ангидаа ингэж мэргэжлээ хэдийнэ сонгож, найздаа “Би СУИС-д жүжигчнээр сураад, дараа нь заавал театрт ажиллана” гэж амлаж байсан гэдэг.

     
    Энэ хүсэл нь жүжигчин мэргэжлээр сурч байхад нь улам бадарч, театрт орохын төлөө хамаг чадлаараа хичээж байжээ. Угаас жүжигчин мэргэжлээр төгссөн залуусын хүсэл театр байдаг ч цөөн нь шалгаран ордгийг бид мэдэх билээ. Түүнийг 2004 онд СУИС-д ороход “Гарын таван хуруу” киноны Шагдарын дүрийг бүтээсэн жүжигчин Л.Лхасүрэн багш удирдан авчээ. Харин гуравдугаар курсэд орох жил нь бие нь өвдсөнөөс үүдэн Н.Ганхуяг багшийнхаа удирдлагад сургуулиа төгсжээ. Ингээд хүсэж байснаараа театрт шалгалт өгөн тэнцэж, дөрвөн жил театрын мундаг уран бүтээлчдээс үг дуулж, тэдний жүжиглэлт, жүжигчин хүн ямар байх ёстой, дүрдээ хэрхэн бэлдэх ёстойг дэргэдээс нь харж, суралцаж, нэг тайзнаа гарч олон ч зүйл сурч, мэргэжлийн хичээлээ илүү бататгасан, бэхжүүлсэн он жил өнгөрчээ. Театрт дөрвөн жил болоод илүү их эрэл хайгуулд гарч, өөрийгөө улам хөгжүүлэхийн тулд дэлгэцийн урлаг руу орохоор шийджээ. Тэр “Би агуу Л.Лхасүрэн багшаараа жүжиглэх эрдмийн А үсгээ заалгаж байсан болохоор өөрийгөө азтай гэж боддог” гэнэ. Багш нь түүнд “Жүжигчин хүн болж байгаа бол төрийн хүн болж байгаа гэсэн үг. Тиймээс чиний мэдлийн зүйл гэж байхгүй. Бүх зүйл ард түмнийх” гэж хэлж байсныг нь санаж, баримталж явдаг байна.
 
ХӨХ ТОЛБОТ ХҮМҮҮС”, “ЗАНГАРАГ”, ҮРГЭЭЛЭГ”...

 
          Түвшингээс хойш түүний нэгэн онцлох дүр бол “Хөх толбот хүмүүс” киноны дүр. Франц Улсад хараар ажиллаж амьдарч байгаа залуу. Энэ кинонд мэдээж өөр нэгэн зан чанартай, зорилго мөрөөдөлтэй хүний дүрийг бүтээж байгаа ч үзэгчид “Түвшин, Дэндэв хоёр тоглосон байна” гэж өмнөх дүрээр нь илүүтэй хүлээж авч байсан. Эл киноныхоо дүрээрээ Парист болсон олон улсын кино наадмаас гранпри шагнал хүртсэн. Харин дараа нь “Зангараг”, “Үргээлэг” гээд хүчирхийлэл, манай улсын баялаг, мөнгөнөөс “идэж” буй харийнхны тухай хөндсөн хоёр ч том бүтээлийн туслах дүрд ажилласан. Эндээс нэг ёсондоо түүний өөрчлөлт эхэлсэн. Цаашлаад “Гарал угсаа”, “Хэнд ч хэлээгүй нууц”, “Донор”, “Хөөрхөн шулам”, “Буруу өрөг”, “Онцгой эрх”, “Гүртэн”, “Би эмэгтэй хүн”, “Төгсгөл” зэрэг олон сайхан бүтээлд дүр бүтээсэн. Тэр “Миний хамгийн их зүрхшээж, эмээж байсан нь “Донор”, “Төгсгөл” киноны дүрүүд. Их хүнд санагдаж байсан” гэнэ. Аливаа нэгэн уран бүтээлд орох, найруулагчаас дүр авахдаа тэр тун хариуцлагатай, өөртөө тодорхой шаардлага тавьж ард нь гардаг зарчимтай тухайгаа ч ярьж байсан.
 
         Харин Гүртэн кинонд монгол эр хүний шинж чанарыг харуулсан Төмөрийн дүрийг бүтээсэн. “Би өмнө нь ийм дүрд ажиллаж үзээгүй. Анхны юм бүхэн алдаа дутагдалтай байдаг. Тиймээс үзэгчид наанатай, цаанатай хүлээж аваасай хүсэж байна” гэсэн. Олон ч дүрийн ард гарсан, одоо бол ямар ч дүрийг гаргах туршлага түүнд бий шүү дээ. Гэсэн ч бүтээхээр зорьж буй дүр бүхэндээ мэрийн хичээж, өөрийгөө чамлан дарж ажиллаж байгаа нь нэг талаар сайн дүрээ гаргах, үзэгчдийн сэтгэлд дүрээрээ үлдэх гол үүдэл болдог болов уу. Эдгээр дүрийн ард тэр харин хэсэг чимээгүй болж, уран бүтээлд ороогүй. Тэгсэн энэ хавар тайз, дэлгэцийн хоёр ч дүрээр тэсрэлт хийн гараад ирлээ.


        Учир нь хоёул үзэгчийн хувьд шинэ содон, сонирхол татам байв. Үүний нэг нь эхэнд дурдсан “Клеопатра” жүжгийн Марк Антони, нөгөө нь “Фантастик” продакшны Зура III “Цэвэрлэгээ” киноны тагнуулын дарга Итгэлийн дүр. Найруулагч О.Бат-Өлзий өмнө нь түүнийг өмнө “Буруу өрөг” кинонд харсан бол энэ удаад Б.Тамир найруулагч хашир хянамгай, үг дуу цөөтэй Итгэл даргын дүрд оноосон нь түүний тогтуун тайван, нямбай зан чанарыг илүүтэй товойлгосон гэмээр. Одоо харин түүний дараагийн тэсрэлт “Батхаан” түүхэн кино гэнэ. Түүний өнөөдрийг хүртэл өөрийгөө бүтээж байгаа гол зарчим нь холыг харж, хоёрыг тунгаадагт байдаг аж. “Би таваас арван жилийн дараа жүжигчин мэргэжлийнхээ хувьд, хувь хүн талаасаа ямар хэмжээнд байх вэ” гэж өөрөөсөө асуудаг байна. Тэгээд л хариултаа олж аваад, бодож төлөвлөсөн тэр хугацаандаа өөрийгөө бүтээж амждаг алсын хараатай уран бүтээлч юм. Эсрэг дүрд тоглох дуртай ч найруулагчид төдийлөн энэ чиглэлийн дүрд оноодоггүй ч зэвүүнээс зэвүүн, бүр жихүүцэм эсрэг дүр түүнийг хүлээж байгаа нь гарцаагүй ээ.


УЛСААСАА УРВАН БАЙЖ ХАЙРЛАСАН ХАЙРАНДАА ҮНЭНЧ ҮЛДЛЭЭ, МАРК АНТОНИ
АНХААР! Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууныг баримтална уу. Ёс бус сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Мэдээний сэтгэгдэлд ergelt.mn хариуцлага хүлээхгүй.

Нийт сэтгэгдэл: 0
Шинэ мэдээ
Нийтлэлчид
Монгол Улс, Улаанбаатар хот, Сүхбаатар дүүрэг, VIII хороо, "Ардын эрх"-ийн байр, Гуравдугаар давхарт Эргэлт.мн редакц
7509-1188