• Өнөөдөр 2025-02-05

ДБЭТ-ЫН ЕРӨНХИЙ БАЛЕТМЕЙСТЕР Д.ДАШЛХАГВА: Дэлхийн театрууд 200-300 бүжигчинтэйгээр балет тавьдаг бол манайх одоо л дөнгөж 50 бүрэлдэхүүнтэй болж байна

2024-09-30,   1160

       Тэр бол энэ цагийн шилдэг тэргүүн хунгуудын багш нь. Мөн Францын хөгжмийн зохиолч А.Аданы "Жизель" балетыг эх орондоо анхлан найруулан тавьсан. У.Шекспирийн "Ромео Жульетта" балетыг ч түүний хүч хөдөлмөрөөр л бид тайзнаас үзсэн. Гоо сайхан, ариун нандин бүхний эрхэм дээд, охь шим нь болсон балетын урлагийг өдгөө Монголд хөгжүүлж, алмааз эрдэнэ мэт гялалзсан авьяас, дахин давтагдашгүй төрмөл бүжигчдийг ургуулан торниулж, өнгөлөн хурцалж, дэлхийн шилдгүүдийг тайзнаа тавихын тулд өдөр, шөнөгүй зүтгэж яваа эрхэм бол ДБЭТ-ын ерөнхий балетмейстер Д.Дашлхагва.

       Балетын тухай яриа дэлгэхээр зорьж очсон ч өрөөндөө өөрийн зурсан уран зургаа өлгөж, шүлэг бичин суугаа түүний ахуй бидний яриаг өөр тийш чиглүүлсэн юм аа. Түүнээс урьд мэдээж "Хунт нуур"-ын тухай ярьсан нь энэ нийтлэлийн эхний хэсэгт багтсан. Биднийг очиход балетын сургуулилт ид өрнөж байлаа. Тун ч эрхэмсэг, өд шиг хөнгөн бүжиглэх охид, залуус хараа булааж, "Тэд Монголын балетын урлагийн төлөө бие, сэтгэлээ зориулахаар бүрмөсөн шийдэж, амьдралынхаа хором мөч бүрийг бэлтгэлийн зааландаа өлмийгөө өргөн бүжиглэх энэ л үйлд үүрд дурласан байх даа" гэж бодоход эрхгүй бахархан хайрламаар, тэдний хиргүй тунгалаг, юуг ч үл анзааран орших үлгэр жишээ тэргүүн хунгийн ертөнцөд өдөр бүр саатмаар санагдаж билээ. 

   -ҮЗЭГЧИД "ХУНТ НУУР" БАЛЕТЫН ГОЛ ДҮРД ТОГЛОСОН УРАН БҮТЭЭЛЧДИЙГ ҮЗЭХ ГЭЖ ИРДЭГ БОЛСОН-

       Д.Дашлхагва багш "Хунт нуур" бол балетын оргил бүтээл. 32, 16, 24, 28 хунтай тоглодог. Энэ жилийн гол нэг онцлог нь энэ уран бүтээлийн улиралд манай балетынхан сүүлийн үед байгаагүй хамгийн олон бүрэлдэхүүнтэй болсон. Мөн залуу уран бүтээлчид их байна. Бид үзэгчиддээ хамгийн дээд зэргийн, сүрлэг гоё дотоод ертөнцийн хайрыг өгүүлэх гэж оролдож байна. Энэ ч зорилгын үүднээс хоёр сар завсаргүй ажиллацгаасан. Балет бол физикл урлаг. "Хунт нуур" балетыг бүжиглэх гэж байгаа бүжигчид формдоо орохын тулд асар их бэлддэг. Гэхдээ бүжигчдийг дандаа формтой 100 хувийн бэлтгэлд байлгаж болдоггүй. Тэдний зүрх нь дийлдэггүй юм. Учир нь балет бол хамгийн хүнд мэргэжлийн нэг. Балетын бүжигчид бүтэн жил бэлтгэлтэй байж байгаад зундаа сар л амардаг. Тиймээс бие, сэтгэлийн бэлтгэл их чухал. Гол дүрийн бүжигчид шинэчлэгдэж байгаа. Үзэгчид гол дүрд тоглосон уран бүтээлчдийг маань үзэх гэж ирдэг болсон" гээд бахархал бардамнал дүүрэн өгүүлж байв.

Мэдээж тэгэлгүй яах вэ. Энэ цагийн тэргүүн гоцлоочид болох МУГЖ, О.Анужин, ДБЭТ-ын тэргүүн гоцлооч Б.Марал, А.Эрдэнэболд, Б.Дөлгөөн, Э.Эрдэнэжаргал, Б.Ананд нарыг үзэгчид андахгүй.

    Үргэлжлүүлэн тэрбээр "Сонгодог урлаг бол хайрыг, түүн дотор буй муухай сэтгэл, үхлийг өгүүлдэг. Мөн хайрыг мандуулдаг, төрсөн бол үхдэг, жаргасан бол зовдог, зовсон болгон жаргадаг, худал бүр илэрдэг, илэрсэн бүхэн далдардаг, мандсан нар жаргадаг. Энэ бол ганц балет биш. Бүх юм хувьсдаг гэсэн санаа. Тэр дундаа "Хунт нуур" бол хайрын түүхийн оргил нь. Хүн хамгийн ариун зүйлд дурлаж чаддаг, хүний амьдрал хязгааргүй үнэнч, сайн сайхан, бурханлаг юм байна гэдгийг энэ балетаар өгүүлдэг. 

Энэ жилийн нээлтийн тоглолтод муу санаат Ротбардын дүрд цоо шинэ залуу тоглож байгаа.

     "Хунт нуур" жүжигт 60 балетчин, 60 гаруй оркестрын хөгжимчид, үйлчилгээ, гэрэл тайзанд тус бүр 20 уран бүтээлч ажилладаг. Мөн удирдагч анги гэж байдаг. Бүжигчид маань 100 хувийн амьд тоглолт үзүүлдэг. Театр үүгээрээ амьд. Театрт ирсэн хүмүүс амьдын жаргал, зовлонг харж байгаа. Мэдээж бид ютүүб суваг, зурагтаар гээд хаанаас ч үзэж болно. Гэхдээ театрын тайзнаас үзэж буй үзэгч бүжигчдийн амьсгааг сонсоно. Тухайн хүн ямар их хүч хөдөлмөр, хөлс гаргаж тоглож байгааг мэдэрнэ. "Хунт нуур"-ын хар, цагаан хун, ханхүү, хар санаатын дүрд тоглохын тулд нэг жүжигчин 20 жил гаруй сурч, бэлдэж орж ирдэг. Хамгийн гол нь тэд нэг өдөр ч амрахгүй бэлддэгт хамаг хөдөлмөр нь оршдог. Хүмүүс хагас, бүтэнсайнд амардаг бол балетын жүжигчинд амрах боломж байдаггүй. Бэртэл гэмтэл ч их авдаг. Ясны хугарал бол наахнуур зүйл. Хүний сэтгэлийн хугарал гэж зүйл байдаг. Мандана ч, мандуулна ч, буурна ч ,бууруулна ч болдог. Харин тэр бүхнийг хэрхэн даван туулах нь тухайн хүний тэсвэр тэвчээр байдаг" гэнэ.

  
-Одоо хэчнээн бүжигчний бүрэлдэхүүнтэйгээр "Хунт нуур" балетыг тоглож байна вэ?
 
     -Бид "Хунт нуур"-ыг олон өдөр тогломоор байвч жүжигчид маань дөнгөж 50. Хуучин бол 80 жүжигчин байдаг байсан. Өдгөө бид 40 хүрэхгүй шахам байсныг удирдлагын түвшинд ярьж хэлэлцсээр 50 болгож байна. Тэгэхээр 50 бүжигчин чадлынхаа хэрээр бүжиглээд хоёр өдрөөс илүү тоглолт хийж чадахгүй. Хэрэв үүнээс цааш тоглоно гэвэл дэргэдээ бүхэл бүтэн эмнэлэг байлгах ёстой. Энэ жүжгийг тоглоод дуусахад мэргэжлийн биш хүн бол үхнэ. Ийм их ачааллыг авдаг болохоор манай балетын бүжигчид 35 нас гараад ирэхээрээ дийлэхээ больдог. Магадгүй 80 жүжигчин байсан бол дөрвөн удаа тоглож чадах байх.
 
 
-Хар, цагаан хунд тоглохын тулд нэг жүжигчин 20 жил бэлддэг гэлээ. Мэдээж тэдгээрээс нарийн шалгаруураар тэнцүүлж авдаг байх?
 
     -Балетыг бие бүрэлдэхүүн, тэргүүн балетчин гэж хоёр ангилдаг. Тэргүүн балетчин бол өөрийн өвөрмөц сэтгэлгээтэй, асар их урлагийн мэдрэмжтэй, биеийн ачаалал даах өндөр чадвартай, ачаалал даах тун их боломжтой, түүндээ тохирсон эрүүл мэндийн бололцоотой, хүүхэд насаа тэр чигтээ суралцаж өнгөрүүлсэн байдаг. Тэгэхээр бие, сэтгэл, арьс, нүдний харц, үсний өнгө, хэлбэр галбир, гадаад үзэмж, хөл, биений зохидолгоо нийлж эцсийн дүнд хатуужил, сэтгэцийн бяд, сэтгэлийн хүч, зүрхний бяр, хүслийн хэмжээ таарч байж тухайн уран бүтээлч үлгэр жишээ тэргүүн гоцлооч болдог. Тэргүүн гоцлоочийг хайж явдаггүй. Энэ нь өөрөө төрдөг, гарч ирдэг, харагддаг. Гоо сайхан бол бурхны бүтээл.
 
-Монголд анх "Хунт нуур" балет тоглоход анхны хунгийн дүрийг бүтээсэн Ю.Оюун гэж уран бүтээлчийг бид мэднэ. Таны дээр хэлсэн үзүүлэлтүүдийг гайхалтай эзэмшиж төрсөн, цагийг эзэлсэн тэр эмэгтэй одоо ч домог мэт яригддаг шүү дээ?
 
      -Тийм ээ. Ю.Оюун эгчтэй би хамт бүжиглэж байлаа. Зууны манлай л гэдэг. Надад бол нэгэн зууны манлай гэх үг түүнд багадах юм шиг санагддаг. Ю.Оюун эгч бол 200, 300 хувь бие, сэтгэл зүрхээ балетын урлагт тушааж явсан хүн. Өнөөдөр ч ялгаагүй тэргүүн гоцлооч нар мундаг байна. Бид өнгөрсөн үеийг айхтар одоотой харьцуулах хэрэггүй санагддаг. Цөм өөрийн амьдарч байгаа цагтаа хичээцгээж байгаа. 
 
 

-ЧИ ХАМГИЙН ТОД ОД, ГЭХДЭЭ ХАР...-

-Анх та хийлийн ангид байж байгаад дараа нь Киев Улс руу балетын сургуульд явсан юм билээ. Мөн та Д.Урианхай зохиолчийн шавь юм билээ?
 
    -Тийм ээ. Хан-Уул дүүргийн 18 дугаар сургуульд нэгдүгээр ангид элссэн жилээ гадаа тоглож байтал нэг гоё авдар барьсан охин явж байсан. Тэр охиныг дагаж яваад Хөгжим бүжгийн хийлийн ангид орсон. Надад тэр охины авдар урьд харагдаагүй сонин содон юмны нэг байсан. Тэгээд л дөрөвдүгээр анги хүртлээ хийл хөгжим сураад, нэг өдөр сургууль дээр балетын сургуульд суралцах хүүхдүүдийг шалгаруулж авсан. Нарийн учрыг нь мэдэхгүй оочерлож зогсож байгаад тэнцчихсэн. Ингээд л Киев Улс руу балетын сургуульд явсан даа. Тэгээд л тэнд найман жил балетчнаар сурсан. Сургуулиа төгсөж ирээд гоцлол бүжигчнээр ажиллаж байгаад, дундуур нь мөн гадаад, дотоодод сурч, ажилласан. Дараа нь Хөгжим бүжигт багшаар ажилласан эхэлсэн.
 
     "Тийм ээ, Д.Урианхай зохиолч миний багшАх нь анхныхаа шүлгийн номыг гаргаж гэж байгаа. "Нэмэх 35, хасах тэг" гэх нэртэй. 35 шүлэг, аудиатай. Яагаад миний шүлэг 35 байна гэхээр багшийн маань шүлэг 70. Багшийнх мөн аудиатай гарна. Тэгэхээр сүүлийн үед уран зураг, яруу найраг асар их сонирхож байгаа. Мэдээж балетад өгөх хайр бол багасахгүй. Мөн миний нэг сонирхож байгаа зүйл бол архи хийж буй, үйлдвэрлэж байгаа тэр явц" гэнэ.
 
-Та шүлгээсээ бидэнтэй хуваалцаж болох уу?
 
          -Д.Урианхай багшдаа зориулсан "Тэр хүнд" гэх шүлгийг уншъя.
 
Надад хамгийн ойрхон хүн маань 
Хаа нэгтээ
Энд л лав биш
Харин үргэлж бусдын зүрхэнд
Эсвэл
Тээр тэр алсад
Тэнгэр, газрыг эмжин
Тэгсэн атлаа зэрэгцээ ертөнцтэй
Зэрэгцээ
Ганцаараа
Үнэнийг
Үхүүлж, төрүүлж, өвдөхдөө
Үнэнийг үржүүлж
Эцэст нь өөрийгөө тооны хязгаараар хувааж
Харах нүдэнд эс торовч
Үнэндээ хамгаас олонтой үржигдэж
Олноос онцгойгүй ч 
Нэг л гаж
Нэг л гоё
Анир чимээгүйхнээр
Дотроо тэсэрч
Амьдралын харанхуйг гэтэлгэн
Тэсрэлтийн халуунаа түгээхдээ
Үс нь цогны нурам мэт өрөмтөж
Өвгөн буурал харагдавч
Үнэндээ бараг нялхаараа
Олноос онцгойгүй ч
Нэг л гаж
Нэг л гоё.
 
       Мөн тэрбээр цааш өөрийн өнгө аясаа олсон гэх мөртүүдээ дуудаж өгсөн юм. Тэгэхдээ "Энэ бол яг Д.Дашлхагва" гэж тодотгосон юм.
 
Чи хамгийн тод од
Гэхдээ хар
Чи солонго боллоо ч 
Туяа чинь бас л хар
Чиний зүүднээс нар мандлаа ч
Титэм нь хар
Чи бурхнаас гийх бүгдийг сордгоороо
Мөнхийн хар...
 
      Тэрбээр "Уран зураг, шүлэг хоёр надад амралт болдог. Амрахыг би дуртай зүйлээ хийх гэж ойлгодог. Зарим хүн амарна гэхээр хоол, унд идээд хэвтэж амарна гэж ойлгодог. Би тэгж амрах гэж оролдож үзсэн. Харин ч бие ядраад хэцүү юм билээ. Харин байнгын хийдэг балетын ертөнцөөс өөр зураг зурж, шүлэг бичиж суух нь хамгийн сайхан" гэсэн юм.
 

-УРАН ЗУРАГ БОЛ МИНИЙ ЗҮҮДЭНДЭЭ ҮЗСЭН БҮХЭН-

 
 Өрөөнд нь намрын улирал, чоно, төсөөлөн зурсан олон гоё зураг байхаас том жаазтай нэгэн зургийг онцлон асуувал "Энэ бол миний зүүд" гэнэ. Тэрбээр зүүдэндээ харснаа өөрийнхөөрөө төсөөлөн зурдаг гэсэн. Тухайлбал диваажинд иймэрхүү байдаг болов уу гэж төсөөлөхдөө "Диваажингийн мод" гэж зургаа зуржээ. Мөн тэр "Миний ээж бурхан болсон. Гэсэн ч ээж минь надад байхгүй гэж бодогддоггүй. Учир нь би ээжтэйгээ зүүдэндээ уулздаг. Тэгэхээр хүний сэтгэлд оршдог зүйл бол биетээр байгаа юмнаасаа илүү бодитой. Энэ санаагаа би дараах шүлгээр илэрхийлье.
 
Яагаад ч юм инээх гэхээр
Зовхиноос нулимс зүүгдчихээд
Яагаад ч юм зүрх уйлагнаж
Налсан улиас минь ганхаад
Уг нь би жаргахыг л хүссэн юм сан
Уг нь буй бүгдийг надад л зориулсан юм шиг
Санагдсан юм шиг
Шуурга сөрөн гүйсээр ороод ирэхэд
Гэр дүүрэн гэрэлтэй ч
Амьдрал минь нэг л бүүдгэрхэн
Яг л навчсаа гөвж, шалдарсан ой шиг
Яг л цээжинд амилсан уйтгар 
Зүрх рүү минь хутгалаад байх шиг
Яамаар ч юм бэ дээ бурхан минь
Яаж ийгээд сөхөрхсөн сэтгэлээ 
Урмаар тэтгээд
Ганхдаг улиастай хорвоод
Нухуулчихгүйхэн шиг
Ганц нэг алхсаар захад нь хүрээд
Гэрэл харчих юм сан даа.
 
     "Хүмүүс намайг балетаар тодорхойлох гэдэг. Гэхдээ миний бичсэн шүлэг, зурсан зураг минь илүү би юм шиг байна лээ. Тэр дундаа шүлэг их ойрхон юм болов уу гэж бодсон. Бүжгээр, өнгө, дүрсээр илэрхийлж чадахгүй юм аа үгээр илэрхийлж болох юм байна гэж бодоод шүлэг бичиж эхэлсэн" гэнэ. Тэгээд мөн амьдралынхаа хоёр жилд архи гэгч ундаатай "нөхөрлөж" явснаа ч нуулгүй ярьсан.  Хүнээс нэрээ асууж байсан гэхээр хэчнээн гүн живсэн байсан нь илэрхийлэгдэж байгаа юм. Тэр үеэ Д.Дашлхагва багш "Би бурхны шалгуурыг давсан гэж боддог. Архи ууснаас хойш би энэ хорвоо өөрийнхөө төлөө биш, бусдын төлөө гэж боддог" гэнэ. Ийм нэг сонирхолтой уран бүтээлчтэй ийн яриа өрнүүллээ. "Магадгүй ДБЭТ гэх айлд тэр хамгийн олон зүйлд сонирхолтой, тэр бүрдээ өөрөө дурлан явах уран бүтээлч тэр байх" гэсэн бодол тэндээс гарч явахад бодогдож байсан. 

ДБЭТ-ЫН ЕРӨНХИЙ БАЛЕТМЕЙСТЕР Д.ДАШЛХАГВА: Дэлхийн театрууд 200-300 бүжигчинтэйгээр балет тавьдаг бол манайх одоо л дөнгөж 50 бүрэлдэхүүнтэй болж байна
АНХААР! Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууныг баримтална уу. Ёс бус сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Мэдээний сэтгэгдэлд ergelt.mn хариуцлага хүлээхгүй.

Нийт сэтгэгдэл: 0
Шинэ мэдээ
Нийтлэлчид
Монгол Улс, Улаанбаатар хот, Сүхбаатар дүүрэг, VIII хороо, "Ардын эрх"-ийн байр, Гуравдугаар давхарт Эргэлт.мн редакц
7509-1188